Sagan om de aningslösa

Under ett par veckor har jag nu följt instagramkontot Aningslösa Influencers som med viss finess upplyser om de CO2-utsläpp influencers (en person med förmåga att påverka potentiella köpare av en produkt eller tjänst genom att marknadsföra eller rekommendera artiklarna på sociala medier. Exempelvis Isabella Löwengrip.)  skapar genom sina flygresor.

Detta sker genom att en skärmdump från influencers eget konto delas tillsammans med antal ton CO-utsläpp för exempelvis en resa till Dubai.

Aningslösa Influencers opinionsbildande har nu fått till följd att användare börjar ifrågasätta och kommentera influencers flygvanor.

En av de som fått ta emot kritik är Isabella Löwengrip, efter hon skrivit om att hon skulle börja flygpendla till New York. Löwengrip bemötte kritiken på sin blogg och menade på att hon inte alls är aningslös – utan att hon bara inte vetat hur hon ska göra långsiktigt. I inlägget skriver Löwengrip också att hon ska anställa en CSR-ansvarig och för att bli mer hållbar.

Ett steg i rätt riktning.

Samtidigt är det märkligt att en person som i över ett decennium på uppdrag av ohållbara branscher som flyg-, kosmetika- och modeindustrin uppmanat sina följare till att konsumera produkter och tjänster från dessa inte funderat närmare på vilka effekter det skulle få för planeten om alla skulle ta efter hennes vanor.

Fler influencers har nu reagerat på Aningslösa Influencers budskap.

Linnéa Claesson är orolig för att man lägger för stor vikt vid individens ansvar och att det finns en övertro på konsumentmakten och menar att man inte kan avkräva unga influencers på analysen. Istället borde miljö- och klimatfrågan skötas av radikala politiska beslut.

I denna fråga håller jag absolut inte med Linnéa Claesson.

Tvärtom är det just därför Aningslösa Influencers behövs – för att upplysa och opinionsbilda i de sociala kanalerna där Naturvårdsverkets rapporter inte når fram och presentera fakta på ett sätt som både influencers och deras fans kan ta till sig av.

Kanske kan initiativ som Aningslösa Influencers leda till ett och annat uppvaknande bland influencers och bidra till att deras följare ställer högre krav på både influencers medvetenhet om hållbarhet.

Än viktigare kan de ställa krav på att företagen i kulisserna som använder influencers som budbärare blir hållbara.